Empatiskt ledarskap och medmänsklighet
Att ha tonårssöner kan vara både utmanande och utvecklande. Senaste veckan har äldste sonen arbetat med ett tal som är en del av de nationella proven i svenskan som alla i gymnasiet genomför. Ämnet var ” Att göra gott”, verkligen ett passande ämne för ungdomar på väg in i vuxenvärlden.
Vi hade intressanta samtal om medmänsklighet och vad empati innebär. Något som läkaren, författaren och professorn Stefan Einhorn tog upp redan för 10 år sedan i böckerna ”Konsten att vara snäll” och ”Medmänniskor”.
Vi kom in på hur ett ledarskap med mer empati och medmänsklighet påverkar en organisation och företag. Sunt förnuft säger ju att det borde vara ett mer trivsamt klimat både för medarbetare, kunder och chefer i en sådan organisation.
Och mycket riktigt är det så. Om du är du en ledare som har nära till både dina egna och dina anställdas känslor och verkligen bryr dig om hela människan, då är det äntligen din tid!
Det finns nu bevisat från flertalet undersökningar att välbefinnandet och effektiviteten i företaget ökar om medarbetarna känner sig känslomässigt bekräftade av sin chef. Och det bästa av allt är att trenden med empatisk ledarskap växer – att visa medmänsklighet och bry sig om är det som gäller!
Någon som har satt empatiskt ledarskap, eller compassion leadership, på kartan i Sverige är Ann Carlsson, Apotekets VD som vann utmärkelsen årets ledare 2015 i Retail Awards. Hon är känd för att vara en chef som lyssnar på sina anställda, – Jag jobbar alltid med hög tillit till mina anställda, det är det enda som är aktuellt för mig.
Vad gör compassion leadership för skillnad?
Forskning pekar på att de anställda tar efter chefens beteende. Om ledaren visar att han eller hon är rättvis och uppmärksam på sina medarbetare kommer beteendet att återskapas hos medarbetarna på ett liknande sätt. De blir även mer lojala och engagerade i sitt jobb och värnar om sina kollegor på ett bättre sätt.
Ett empatiskt ledarskap leder inte bara till en högre produktivitet och ett trevligare arbetsklimat utan även till en bättre hälsa inom företaget. Forskare har sett att människor som visar medkänsla även har ett starkare immunförsvar.
Vad kan jag göra?
Daniel E Martin från Stanford University som forskar i hur medkänsla kan göra organisationer mer produktiva och väl fungerande, talar om förändringar på två sätt, strukturella och personliga. Några tips han nämner är:
”Visa strukturell medkänsla genom att höja förväntningarna på företaget. Det löser du genom din externa kommunikation. I en rekryteringsprocess ska du t.ex. vara tydlig med vilka kandidater ni söker, och hur processen går till. När ni sedan svarar och agerar på ansökan ska du vara noga med att alltid kommunicera varför kandidaten inte gick vidare i processen och vad de kan göra för att höja sin kompetens. Det visar på omtänksamhet för alla som vill bli en del av företaget
Visa tacksamhet och le. Det ökar välbefinnande och minskar risken för depression enligt flera studier.
Visa tillit. Att visa att man tror på sina medarbetare ökar arbetsglädjen.
Se när människor mår dåligt och agera för att lindra dem, det skapar ett positivt socialt beteende som sprider sig vidare på kontoret.”
Sunt förnuft helt enkelt. Tänk om vi alla kunde agera utifrån empatiskt ledarskap, vad bra vi och våra företag skulle må ….